Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Art --- MAD-faculty 12 --- hedendaagse kunst --- tentoonstellingscatalogus --- religiositeit --- spiritualiteit
Choose an application
In Zingeving bij herstel belicht Walter Krikilion een aantal kernkwaliteiten en basisattitudes die bijdragen tot de beleving van zin in een proces van herstel. Concreet gaat het om: bezieling en hoop, aandacht en ontvankelijkheid, de integratie van herinneringen in je levensverhaal, de omgang met schuldervaringen, kwetsbaarheid als kracht, tochtgenootschap, zorg als gedeeld gegeven, verbondenheid en ruimhartigheid.De ondertitel, Helende perspectieven in dialoog, is niet toevallig gekozen. De auteur gaat namelijk in elk hoofdstuk met een gesprekspartner in dialoog. Hij koos hierbij voor mensen met diverse functies, disciplines en praktijkcontexten. Zijn gesprekspartners komen uit de domeinen welzijn en preventie, gezondheidszorg, geestelijke gezondheidszorg en forensische zorg. Bovendien is ook een levensbeschouwelijke diversiteit aan de orde. Het gaat om zowel professionals als ervaringsdeskundigen. Het schrijven van het boek leidde tot een inspirerende ervaring van community rond zinbeleving en herstel.Dit zijn de namen van de gesprekspartners: Ulrike Dausel, Yvonne Denier, Marc Eneman, Anne-Mie Jonckheere, Griet Leysen, Lieve Lodewyckx, Liesbet van Bos en Walter Van Gorp. Hans Verbiest schreef het Voorwoord.(http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044136821)
Philosophy --- spiritualiteit --- herstel --- experiëntiële psychotherapie --- medische psychologie --- Zingeving --- Herstel --- PXL-Healthcare 2020 --- zingeving --- ethische aspecten --- gezondheidspsychologie --- patiëntenzorg --- Herstel (mentaal)
Choose an application
Zingeving gaat over de betekenis die mensen geven aan (situaties in) hun leven. Het omvat alledaagse zaken die voor iemand belangrijk zijn, maar ook fundamentele, existentiële levensvragen. Bij een crisis of (ernstige) ziekte speelt zingeving vaak expliciet een rol. Mensen zoeken dan steun bij wat voor hen echt belangrijk is, gaan op zoek naar een nieuwe richting in hun leven of hebben aandacht voor wat nog echt belangrijk is als hun leven ten einde loopt. Hoe ga je als professional met dergelijke situaties om? Het boek Zingeving in zorg en welzijn wil aankomend hbo-professionals binnen gezondheidszorg of sociaal werk ondersteunen bij het ontwikkelen van zingevingscompetenties en is opgebouwd rond drie competentiegebieden: persoon & zingeving, praktijk & zingeving en perspectief & zingeving. Hierbinnen leert de student onder meer reflecteren op de eigen zingeving in relatie tot die van cliënten en patiënten. Ook leert hij wat zingevende communicatie inhoudt. In het boek is verder aandacht voor zingeving in het methodische zorg- en hulpverleningsproces (onder meer intake, gezamenlijke besluitvorming, interventies en verwijzing), zingeving binnen instellingsbeleid en kwaliteitszorg en de invloed van maatschappelijke trends.Zingeving in zorg en welzijn sluit aan bij de concrete beroepspraktijk van verpleegkundigen en sociaal werkers. Elk hoofdstuk begint met een voor het werkveld typerende praktijksituatie; daarna werkt de student aan de ontwikkeling van kennis, vaardigheden en attitude.
levensbeschouwing --- spiritualiteit --- Professional ethics. Deontology --- medische ethiek --- belevingsgerichte zorg --- Gezondheidszorg --- Zingeving --- Hulpverlening --- zingeving --- gezondheidszorg --- 601.22 --- ethiek --- PXL-Healthcare 2017 --- communicatievaardigheden --- hulpverlening --- zorgethiek
Choose an application
In de tweede helft van de vorige eeuw rukten veel Nederlanders zich los van een knellend godsdienstig verband. Geloof verdween tot achter de voordeur. Seculier werd de norm.Maar religie laat zich niet zomaar wegpoetsen. Als stelsel van zingeving kent het eigenlijk geen serieuze concurrent. Miljoenen Nederlanders laveren tussen geloof en ongeloof. In de politiek duikt de christelijke erfenis steeds weer op, omdat we er onze cultuur, democratie en ethiek aan ontlenen. Religie blijkt een immense bron van inspiratie voor nieuwkomers uit alle windstreken. En millennials verdiepen zich juist weer in godsdienst en spiritualiteit.Het is tijd dat we religie weer serieus nemen als maatschappelijk verschijnsel dat betekenis geeft, vindt Yvonne Zonderop. Als meisje verliet ze stampvoetend de katholieke kerk, maar ze voelt zich wel nauw verbonden met de christelijke cultuur. Ze beschrijft de recente geschiedenis van een ontzuilend Nederland, aan de hand van persoonlijke ervaringen. Volgens haar slaat de slinger nu weer de andere kant op - voor wie open genoeg is om dit te zien.https://webwinkel.uitgeverijprometheus.nl/book/yvonne-zonderop
Geloofsleven ; Nederland --- Christendom en maatschappij ; Nederland --- Sociology of religion --- geloven --- godsdienstsociologie --- PXL-Healthcare 2018 --- religie --- spiritualiteit --- maatschappij --- zingeving --- Christendom en maatschappij ; Nederland. --- Godsdienst --- Geloofsleven --- Zingeving --- Maatschappij
Choose an application
Hoewel het thema zingeving volop leeft onder professionele hulpverleners, ervaren velen van hen 'methodische onhandigheid' als er zinvragen spelen. Maar het concreet vormgeven van zingevende gespreksvoering is vaak minder moeilijk dan wordt gedacht. Aan de hand van vier elementen van zinvragen die methodische aanknopingspunten bieden voor hulpverleners - traagheid, raadselachtigheid, waarden en ambivalentie -, casuïstiek en voorbeelden van interventies presenteren de auteurs een bruikbaar handelingsmodel voor hulpverleners
Sociology of health --- Hygiene. Public health. Protection --- Nursing --- spiritualiteit --- christelijke zingeving --- patiënt-verpleegkundige relatie --- ziektebeleving --- arts-patiënt relatie --- Hulpverlening --- Gespreksvoering --- Methodiek --- Zingeving --- E-books --- PXL-Healthcare 2017 --- medische ethiek --- communicatievaardigheden --- hulpverlening --- gespreksvaardigheden --- Gesprekstechnieken --- communicatie --- 499.4 --- Mondelinge communicatie
Choose an application
Palliatieve zorg --- Stervensbegeleiding --- Philosophical anthropology --- Hygiene. Public health. Protection --- Sociology of health --- Filosofische antropologie --- Sociologie van de gezondheid --- Hygiëne. Gezondheidszorg. Bescherming --- PXL-Healthcare 2018 --- medische ethiek --- spiritualiteit --- palliatieve zorgen
Choose an application
Levensbeschouwelijke vakken? Wie ligt daar nog wakker van, zou je kunnen denken. De secularisering vond al ruim ingang, toch? Het onderwijs ligt daar wakker van! Verschillende koepels zijn immers de zoektocht gestart naar de invulling en de plaats van levensbeschouwelijke vakken in het onderwijs. Terwijl het Vlaamse Gemeenschapsonderwijs (GO!) (heel recent) pleit voor één uur levensbeschouwelijke vakken per week, reageren bisschoppen dat de rooms-katholieke godsdienst een prominente plaats moet blijven krijgen in het studiecurriculum. Het debat is begonnen...Ook ouders en jongeren liggen er wakker van. Zij dienen immers een levensbeschouwelijke keuze te maken. Jongeren geven het belang aan van vakken die hun levensbeschouwelijke zoektocht ondersteunen, net in een geseculariseerde maatschappij. Over de levensbeschouwelijke vakken in het onderwijs wordt echter meestal zwart-wit gediscussieerd. Dit boek pakt het anders aan. Het wil vanuit de levensbeschouwingen zelf een antwoord bieden op de plaats en de betekenis van deze vakken in het onderwijs. Het geeft een blik op de historiek van levensbeschouwing in Vlaanderen, de verschillende doelen die levensbeschouwelijke vakken willen bereiken en het toont reacties van zowel academici als ouders. Zo kan men met kennis van zaken een onderbouwde keuze maken. (Bron: website uitgever)
Didactics of religion --- spiritualiteit --- levensbeschouwing --- 456.8 --- Levensbeschouwelijke vorming ; onderwijs ; België --- Levensbeschouwelijke vorming; onderwijs; Belgie --- PXL-Education 2020 --- onderwijs --- Vlaanderen --- levensbeschouwelijke vorming --- Filosofie --- Studie en onderwijs --- Curriculum development --- Levensbeschouwelijke vorming ; onderwijs ; België --- Didactics of secundary education
Choose an application
Wat is een goede leraar? Iemand die zijn of haar vak beheerst, vlot communiceert met de klas en mee verantwoordelijkheid draagt voor het reilen en zeilen van de school? Ongetwijfeld, maar ook meer dan dat. Een goede leraar is doorheen dit alles ook een voorbeeld voor kinderen en jongeren en moet daarom verbonden zijn met morele en spirituele bronnen. In dit boek wordt het leerproces in zeven stappen ontrafeld en wordt onderzocht hoe de leraar als persoon, met een eigen professionaliteit en spiritualiteit, in elke stap aanwezig kan zijn. Een leerproces vraagt om volgehouden aandacht in voorbereiding en uitvoering, maar ook om de kunst van het loslaten. Kinderen en jongeren 'leren' hun eigen weg te gaan, ondanks de consequente planning en het beheer van de leraar. Nieuwe inzichten uit de wereld van de (godsdienst-) didactiek en onderwijskunde komen aan bod en worden concreet doorvertaald naar het dagelijkse handelen van de leraar als oriëntatiebaken voor kinderen en jongeren. (Bron: covertekst)
371.3 --- didactiek --- lerarenopleiding --- leren --- onderwijskunde --- spiritualiteit --- 450.7 --- lerarenopleidingen --- 450.4 --- Didactiek --- Geloofsleven --- Godsdienst --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Leren --- Professionalisering --- Spiritualiteit --- leerprocessen --- leraren --- onderwijsbeleid --- didactiek (ler) --- geloofsleven --- lerarenopleiding (ler) --- Leerkrachten --- Leerprocessen --- Onderwijskunde --- Lerarenopleiding : CVO --- 37.02 --- 111912.jpg --- Leraren --- #GGSB: Pastoraal --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- lerarenberoep --- Leraren ; opleidingen --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Educational psychology --- Belgium --- Teaching --- Methodology --- Education --- Philosophy --- PXL-Education 2015 --- didactische evaluatie --- godsdienstdidactiek --- levensbeschouwelijke diversiteit --- Didactische principes --- Didactisch principe --- Leerproces --- Leraar --- Directie --- Pastoraal
Choose an application
Keirse doet in dit boek een opvallende oproep om de verregaande fragmentatie in onze maatschappij een halt toe te roepen. Hij pleit voor een radicaal nieuwe manier van kijken, een manier die de waarde en waardigheid van mensen centraal stelt. Want pas als we dat doen, kunnen we waarachtig met elkaar omgaan. En dat is misschien wel de echte uitdaging als je zorg wilt dragen voor anderen, in je gezin en je familie, in de opvoeding en in het onderwijs, in de gezondheidszorg en in de zorgverlening, of als leidinggevende in een organisatie. Onze maatschappij staat steeds meer in het teken van winst. Technologische vernieuwingen zorgen voor meer efficiëntie, werknemers heten tegenwoordig 'full-time equivalents' en in de zorgsector worden mensen al te vaak herleid tot 'patiënten'. Maar door het opsplitsen van taken en verantwoordelijkheden heeft niemand nog zicht op het volledige plaatje, en voelen steeds meer mensen zich onbegrepen.
Philosophical anthropology --- filosofie --- Christian pastoral theology --- mensbeelden --- intermenselijke relaties --- spiritualiteit --- psychologie --- Interpersonal relations --- Psychological aspects --- PXL-Social Work 2015 --- PXL-Healthcare 2015 --- sociale psychologie --- mens en maatschappij --- Mensbeeld --- Relaties --- Psychologie --- Zorg --- gezondheidszorg --- zorg --- C5 --- beeldvorming --- mensbeeld (x) --- #GGSB: Pastoraal --- #GGSB: Pastoraal gesprek - begeleiding --- #gsdb10 --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Maatschappelijk welzijn --- Relaties ; psychologie --- Relatie --- Man --- Volwassene --- Pastoraal --- Pastoraal gesprek - begeleiding
Choose an application
In onze samenleving is 2025 één op de vier mensen 65-plus. Het is een serieuze maatschappelijke verandering die grote impact heeft op het werk van sociaal agogisch hulpverleners. In dit boek schetsen de auteurs een beeld van ouder worden in de Nederlandse samenleving. Dat is niet alleen de oudere met een rollator of het 'zwitserlevengevoel'. Dé oudere bestaat niet, want de onderlinge verschillen nemen juist toe naarmate mensen ouder worden.Het werk behandelt de levensloopsociologie, met speciale aandacht voor theoretische stromingen rond ouder worden, levensfasen en levensloopindeling, participatie (netwerk, mantelzorg), zelfstandig wonen en mobiliteit (domotica). Verder gaat het boek in op levenslooppsychologie, successfull ageing, de participatiesamenleving, civil society, de WMO, WNS, hierbij passende methodieken en de rol van de professional. Ook is er ruimte voor bijzondere thema's over ouderenmishandeling, diversiteit, ondersteuning van mantelzorgers en dementerenden
migranten --- rouwverwerking --- Age group sociology --- rituelen --- Social problems --- ADL (activiteiten dagelijks leven) --- seksualiteit --- ouderenmishandeling --- welzijn --- personen met een mentale beperking --- storytelling --- spiritualiteit --- Social policy --- mantelzorg --- bejaarden --- verzorgingsstaat --- levensloop --- Netherlands --- Ouderenzorg --- gerontologie --- geriatrie --- bejaardenzorg --- Bejaarden --- Samenleving --- Veranderingsproces --- Maatschappelijk welzijn --- Hulpverlening --- Gerontologie --- Ouderen --- PXL-Healthcare 2017 --- ouderengezondheidszorg --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|